Forsiden - opstvedt.com

4Racing Treningshelg 10/11 april

For en herlig helg. Nydelig vær og akkurat passe vindforhold begge dager. Vi reiste nordover til Askøy på fredag og hadde 8-9 M/S motvind mesteparten av tiden, så det ble rimelig kjølig etter hvert. Lørdagen rant med sol og vindstille og det ble klart at det hadde vært kuldegrader om natten. Det var is på bryggene i seilsportsenteret. Etter en briefing med informasjon om dagens agenda dro vi ut på Hauglandsosen og da vi heiste storseilet fikk vi enda en bekreftelse på at det hadde vært kaldt om natten. Ned på dekk kom det ramlende isbiter! Etter litt venting begynte det å komme en lett bris fra V/NV og vi kunne komme i gang med treningsøkten. Ombord var skipper, Rolf Tore, Christoffer, Jon Arne, Eirik og Bernt (var med som påmeldt seiler). Vi fordelte arbeidsoppgaver og ble enig om hvordan vi ville gjennomføre disse. Første seilas ble det litt "armer og bein" som det ofte blir nå en har fått litt rust på seg, men det gikk egentlig ganske bra. Mellom hver runde satt vi sammen og evaluerte hva vi hadde og gjort og ble enig om hva som var bra og hva vi måtte forbedre oss på. Ut over dagen satt manøvrene bedre og bedre. Vi lå hele tiden på topp i feltet på 13 båter. I og med at en haddelagt forholdsvis korte baner (Raskeste gikk på vel 8 minutter) ble det virkelig anledning til å få kjørt seg. På slutten av dagen gikk en over fra 1 til 2 runder på banen og på den første av disse gikk det det virkelig "klikk klakk" og vi var helt suveren i forhold til de andre. Etter endt økt bar det det inn til seilsportsenteret med debrifing med video opptak. Her fikk vi oss noen a-aha opplevelser med hensyn til plassering av mannskapet på kryss i den lette vinden. Vi må være enda nøyere med å få folk frem foran masten. Utrolig nyttig å få se dette "live" fra utsiden av båten. Vi fikk ellers skryt for å være den båten med best boat-handling. Senere på kvelden var det rekefest med noen av største rekene vi har sett - Veldig bra.

Søndagen rant med sol og stille den også, og etter en standard båtfrokost med egg, bacon og kaffe var det ny brifing før dagens trening. Søndag var satt av til mer konkurranse preget trening der en denne dagen hadde lagt en litt lengre bane med 2 runder på hver seilas og hvor det var tidtaking også. Etter litt venting fylte Hauglandsosen igjen inn med en fin bris på 3-4 M/S og vi kom i gang med seilingen. I og med at vi i dag kun var 5 stykker ombord (Bernt var i en arrangør båt) så bestemte vi oss for å gi oss selv tid ved rundingen slik at vi fikk gjort manøvrene skikkelig. Første seilas gikk veldig bra og vi vant denne. Til enste seilas hadde vinden økt enda litt i styrke slik at det nå blåste 5-6 M/S. Vi valgte å fremdeles kjøre L/M forseil, og hadde ikke noe problem med dette. På runding av toppmerket på andre runden hadde kommet et 40 graders vindskift, og siden vi først og fremst hadde fokus inn i båten oppdaget vi ikke dette slik vi burde ha gjort og da vi skulle ned på lens bar det avgårde i feil rettning. Her skulle vi ha satt spinnaker flying og så satt bom etter en jibb. Resultatet ble at vi fikk en 4. plass på denne seilasen. Til den 3. og siste seilasen hadde vinden økt ytterligere slik at den nå lå gjevnt over 7 M/S og vi bestemte oss for å prøve den nye hardværsfokka siden vi kun var 5. Vi har ikke fått prøvd denne før så det var med spenning vi satte den og startet på 3 seilas. Den fungerte helt utmerket og vi gikk mye høyere enn alle andre og med god fart. Det skal bli morsomt å få brukt denne ut over sesongen i mer vind og med mer vekt på ripa. Nå skal de problemene som vi tidligere har slitt med i mye vind være eliminert. Vi vant også denne seilasen og fikk dermed ytterligere bekreftelse på at den nye fokka skla komme godt med. Etter siste seilas bar det inn til seilsport senteret igjen og debrifing og premieutdeling. Vi vant sammenlagt og var godt fornøyd med resulatet av helgens trening.

Nå er det Vårbløyta (24/4), Otto'en (25/4) før det braker løs med første trimmingsseilas 27 april. Vi begynner virkelig å få ting til å stemme etterhvert, så det er med spenning vi ser frem til årets sommersesong.